شرکت مارلیک

ترخیص کالا با کارت بازرگانی دیگران

کارت بازرگانی دیگران

فهرست مطالب

ترخیص کالا با کارت بازرگانی دیگران

خیلی از ما برایمان سوال است که آیا امکان استفاده از کارت بازرگانی دیگران برای صادرات یا واردات کالاهایمان را داریم یا خیر؟ باید بهتون بگم برای اینکه بتوانید به عنوان یک تاجر فعالیت داشته باشید و کالا صادر یا وارد کنید، نیازمند کارت بازرگانی هستید که به نام خودتان باشد. این کارت توسط وزارت بازرگانی صدور و در اختیار تجار قرار میگیرد. با توجه به اینکه دریافت کارت بازرگانی پروسه ای زمان بر است و گاهی افراد زمان کافی ندارند، امکان دارد بخواهند از کارت بازرگانی دیگران مثل دوست، همکار یا هر شخص نزدیکی استفاده کنند و کاملا طبیعی است که بخواهد این سوال برایتان پیش بیاید. تا آخر صفحه همراه شرکت بازرگانی مارلیک باشید.

کارت بازرگانی دیگران

آیا میتوان از کارت بازرگانی فرد دیگر استفاده کرد؟

 پاسخ این سوال تنها در یک کلمه خلاصه میشود و آن هم خیر است. این کارت باید توسط فردی که به نام او صادر شده است مورد استفاده قرار گیرد و نباید از کارت بازرگانی دیگران استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که اصلا استفاده از کارت بازگانی دیگران جرم است و به نوعی قاچاق کالا محصوب میشود. دلیلش هم این استکه شما این امکان را درنظر بگیرید که دارنده یک کارت بازرگانی شخصی هستید؛ شما این کارت را به شخص دیگری ارائه میدهید و آن شخص برای واردات کالا از آن استفاده میکند و در زمان ترخیص کالا گمرک متوجه این کار میشود.همچنین عموما کسانی این کار را انجام میدهند که به دنبال فرار از پرداخت مالیات هستند .

از کارت بازرگانی دیگران چه استفاده ای میشود؟

این را بدنید که هرگونه معاملات کارت بازرگانی که عرفا اجاره، خرید، فروش یا واگذاری آن محسوب شود و نیز هرنوع «بهره‌برداری از منافع کارت بازرگانی دیگران» تحت هر عنوان ممنوع و مرتکب یا مرتکبین مشمول مجازات می‌شوند. همچنین در حال حاضر، بسیار پیش می‌آید که بازرگانان به دلایل زیاد قانونی، از جمله خرید اشتراکی از یک تأمین کننده خارجی، از کارت بازرگانی دیگران استفاده می‌کنند.

 این عملیات تفاوت آشکاری با «کارت بازرگانی یک‌بار ‌مصرف» دارد؛ چون که در معامله با کارت بازرگانی یک‌بار مصرف، از اطلاعات افرادی استفاده می‌شود که فعالیت تجاری چندانی ندارند و پس از واردات بی‌رویه با این کارت، دولت نمی‌تواند حقوق ضایع شده خود (خصوصا مالیات بر درآمد) را استیفا کند. در نظر بگیرید که از کارت بازرگانی یک‌بار مصرف به منظور خروج سرمایه در قالب صادرات نیز استفاده می‌شود. اما استفاده از کارت بازرگانی افراد سابقه‌دار و خوش حساب با اهداف اقتصادی، نمی‌تواند به تخلف و فرار از پرداخت حقوق دولتی منجر شود

درامد اجاره دادن کارت بازرگانی به فرد دیگر

بعضی از  افرادی که به تازگی کارت بازرگانی خود را گرفته اند با اجاره دادن کارت های بازرگانی خود به دیگران برای واردات و صادرات کالا به ازای هر یک دلاری که به وسیله ی کارت آن ها وارد یا صادر شده است 100 الی 150 تومان پول دریافت می کنند؛ همچنین برای حل این مشکل باید سیاست های ارزی کشور اصلاح شود تا وارد کنندگان و صادر کنندگان بتوانند مانند گذشته به صادرات و واردات خود بپردازند.

کارت بازرگانی دیگران

سو استفاده از کارت بازرگانی فرد دیگر

افراد سودجو با شناسایی نیازمندان و دادن مبلغی ناچیز به آنها کارت بازرگانی افراد را دریافت کرده و با اخذ وکالت بلاعزل از آنها، نسبت به واردات کالا بدون پرداخت مالیات اقدام می‌کنند.در بعضی موارد ابتدا مکانی به‌عنوان دفتر کار اجاره می‌کنند و درخواست کارت بازرگانی می‌دهند که در بیشتر موارد این کارت به نام قشرهای کم‌درآمد و ساکنان مناطق محروم صادر می‌شود که سررشته‌ای از فعالیت تجاری و بازرگانی ندارند و پس از صدور کارت، دفتر کار صوری جمع شده و با دادن مبلغی ناچیز به صاحبان کارت بازرگانی، کارت به اشخاص ثالث واگذار می‌شود.

کارت های بازرگانی تا چه مدتی قابل استفاده می باشند؟

اگر نمی خواهید به مجازات مربوط به ترخیص کالا از گمرک با کارت بازرگانی دیگران دچار شوید، باید به دریافت کارت بازرگانی اختصاصی برای خود بپردازید. حال ممکن است عده ای ندانند کارت های بازرگانی تا چه مدت قابل استفاده هستند؛ باید بگم معمولاً کارت‌های بازرگانی (Business Cards) به مدت 2 تا 3 سال قابل استفاده هستند، اما این مدت ممکن است بسته به شرایط و سیاق مختلف متغیر باشد. برای نمونه، اگر اطلاعاتی در کارت بازرگانی شما تغییر کند (مثلاً شماره تلفن، آدرس ایمیل، سمت شغلی و غیره)، بهتر است که کارت جدیدی چاپ کنید تا اطلاعات آن به‌روز باشد. 

همچنین، اگر طراحی کارت بازرگانی شما منسوخ یا قدیمی شده باشد و به روز نباشد، ممکن است به مرور زمان نادرست یا بی‌اهمیت به نظر بیاید.به علاوه، مدت مفیدی که کارت بازرگانی می‌تواند معتبر باشد، ممکن است در صنایع و فرهنگ‌های مختلف متغیر باشد. در برخی موارد، ممکن است کارت بازرگانی برای مدت طولانی‌تری معتبر باقی بماند، اما در صنایع دیگر ممکن است نسبت به تغییرات سریع‌تر حساس باشد.بنابراین، به عنوان یک قانون عمومی، بهتر است که کارت بازرگانی خود را به‌روز نگه دارید و در صورت لزوم، به تغییرات در آن پاسخ دهید.

مجازات واردات کالا با کارت بازرگانی دیگران

اگر شما تمایلی به دریافت این کارت ندارید و می خواهید با استفاده از کارت بازرگانی دیگران تجارت خود را انجام دهید یک راه حل برایتان وجود دارد.آن هم این است که یک سند وکالت را برای صاحب کارت آماده کنید. در چنین شرایطی استفاده از کارت بازرگانی شخص دیگری تخلف به حساب نمی آید و مجازاتی هم شامل حال شما نمی شود.

صادرات و واردات کالا با کارت بازرگانی دیگری بدون مالیات

تجارت با کارت های بازرگانی افراد دیگر در سال های اخیر سود های هنگفتی را نصیب سودجویان کرده است که بسیاری از مسئولان و فعالان اقتصادی اعتقاد دارند برای جلوگیری از فساد مالیاتی، کارت بازرگانی باید به صورت کلی حذف شود.

اما بسیاری دیگر از مسئولان حذف کارت بازرگانی را راهکار حل فساد های مالیاتی نمی داند زیرا اعتقاد دارند که گرفتن کارت بازرگانی از مراحل بروکراتیک صادرات و واردات در کشور است اما با این حال پیشنهادی برای رفع این مشکل ندارند.

 

اجاره کارت بازرگانی با ارائه وکالت

شرکت های مختلف بسیاری هستند که کار آن ها اجاره دادن کارت بازرگانی می باشد و در ازای آن هم مبلغ های مشخصی را دریافت می کنند.هر شرکت هزینه مشخصی برای اجاره کارت بازرگانی به شما مشخص کرده است که آن را از شما دریافت می کند.بنابراین نمی توان مشخص کرد که تمام شرکت ها هزینه های بالایی بابت این کار دریافت می کنند.بهترین کار این است که شرکت های متعددی را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید یکی از آن ها را به عنوان شرکتی که قصد دارید از آن کارت بازرگانی اجاره کنید انتخاب کنید.

همینطور به عنوان یک تاجر ، می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها و شرایط مختلف از چند ارائه‌دهنده مختلف اطلاعات جمع‌آوری کرده و انتخاب بهتری را برای اجاره کارت بازرگانی انجام دهید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که همه موارد قانونی و مقررات محلی را رعایت کرده و توافقنامه رسمی برای اجاره کارت بازرگانی به امضای هر دو طرف برسانید

کارت بازرگانی دیگران

در آخر

در این مقاله برایتان شرح داده ایم که برای استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر چه کاری باید انجام دهید.همچنین به این مسئله هم اشاره کرده ایم که اجاره کارت بازرگانی اشتخصای دیگر از چه مراکزی امکانپذیر می باشد و هزینه این کار چقدر می باشد. در واقع شما میتوانید از طریق تماس با مشاورین ما بهترین راهکار را برای اینکار پیدا کنید.

مارلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =