شرکت مارلیک

صادرات کالا (صفر تا صد مراحل)

فهرست مطالب

صادرات کالا

صادرات کالا مهمترین فعالیت اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود که باعث توسعه اقتصادی شده و نقطه مقابل واردات کالا می‌باشد؛ به همین منظور کشورها در تلاش هستند تا شرایط مناسبی را برای این امر مهم به وجود آورند. باتوجه به سود فراوانی که صادرات کالا برای شرکت ها دارد باید بگوییم که صادرات کالا فرآیند دشواری است و برای انجام این فرآیند باید از دانش و تجربه کافی برخوردار باشید. در ادامه مقاله با انواع مراحل صادرات کالا آشنا می‌شوید.

صادرات کالا

صادرات کالا چیست؟

صادرات در لغت به معنی انتقال کالا از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌باشد. صادرات در واقع انتقال کالا از کشور مبداء به کشور مقصد می‌باشد. به فرآیند فروش کالاهای تولیدی در کشورهای دیگر که منجر به افزایش تولید و ورود ارز می‌شود را صادرات کالا می‌گویند. طبق آمارهای موجود، کل صادرات جهان به ارزش18.89 تریلیون دلار بوده است که کشور چین سهم بیشتری را در اختیار دارد.

انواع صادرات کالا:

صادرات کالا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

صادرات قطعی کالا:

در صادرات قطعی، کالا از کشور و مرزهای گمرکی آن کشور در جهت فروش و مصرف ارسال می‌شود. در این روش علاوه بر فروش کالا یا خدمات، حق مالکیت آن به طور کامل به خریدار منتقل می‌شود. 

صادرات موقت کالا:

در صادرات موقت، کالا از مرزهای کشور به منظور حضور در نمایشگاه‌های جهانی خارج می‌شود؛ درصورتی که کالا فروخته نشود، کالا مرجوع می‌شود و تاجر می تواند کالا را به گمرک کشور خود برگرداند. در صادرات موقت کالا، صادرکننده مبلغی را به عنوان سپرده به گمرک مبداء می‌دهد و با بازگشت کالا به کشور، اقدامات لازم جهت استرداد وجه سپرده صورت می‌گیرد.

صادرات مستقیم کالا:

در صادرات مستقیم کالا، فرد یا شرکت صادرکننده بدون واسطه کالای مورد نظر را به کشور مقصد صادر می‌کند و صفر تا صد صادرات کالا بر عهده‌ی فرد صادرکننده کالا است. صادرات مستقیم باعث افزایش سود و کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود. با این وجود استفاده از این روش نیاز به برخورداری از میزانی تجربه و جمع‌آوری اطلاعات کافی دارد.

صادرات غیر مستقیم کالا:

در روش صادرات غیر مستقیم، بر خلاف روش مستقیم از واسطه استفاده می‌شود یعنی فرد به کمک شرکت‌ های بازرگانی معتبر، اقدام به انجام صادرات می‌‍‌کند و طی قرارداد فرد یا شرکت مراحل صادرات را به شرکتی دیگر واگذار می‌نماید. در روش غیر مستقیم سود به دست آمده از صادرات بین شرکت واسطه و فرد صادرکننده با درصد توافقی تقسیم می‌شود.

توجه: جهت اطلاع از نحوه واردات کالا کلیک کنید

مراحل صادرات کالا:

  • مرحله اول: تعیین استراتژی
  • مرحله دوم: شناسایی نیاز بازار
  • مرحله سوم: صادرات چه کالایی بهتر است؟
  • مرحله چهارم: فرآیند صادرات چگونه انجام می شود؟
صادرات کالا

تعیین استراتژی:

در این مرحله لازم است که صادرکننده تمامی جوانب کار خود را بررسی کنید، برای مثال لازم است که در خصوص کشورهای دریافت کننده کالا تحقیق کرده و اطلاعات کافی در زمینه آداب و رسوم آن کشور، نیاز آنها به کالاها، وضعیت قیمت کالاها، قوانین صادراتی و … را کسب نمایید. شناخت مسائل و تعیین استراتژی های لازم برای اجرای صحیح فرآیند صادرات کالا یک امر مهم است و همچنین اجرای درست این مرحله در روند فعالیت های مربوط به صادرات کالا بسیار موثر می باشد.

شناسایی نیاز بازار:

در این مرحله، شما باید بازار فروش کالای مورد نظر خود را در بازار کشورهای مختلف بررسی کنید تا بنوانید بازار مناسبی را برای فروش کالای خود پیدا کنید. بنابراین پیش از هرگونه اقدام در زمینه صادرات کالا لازم است که بازار فروش و نیاز کشورهای مختلف به کالای مورد نظرتان را بررسی کنید تا به فروش و سود بیشتری دست یابید.

صادرات چه کالایی بهتر است؟

در این مرحله باید کالای مورد نظر خود را جهت صادرات کالا مشخص کنیم. برای بهتر انجام دادن این مرحله، لازم است که مرحله‌ی شناسایی بازار را به درستی به انجام رسانده باشید. در واقع این دو مرحله با یکدیگر در ارتباط هستند. شما با بررسی نیاز بازار کشورهای مختلف متوجه می شوید که هر کشوری به چه کالایی نیاز دارد و می توانید به راحتی مشخص کنید که صادرات کدام کالا می تواند برای شما سود بیشتری داشته باشد.

فرآیند صادرات چگونه انجام می‌شود؟

در این مرحله از صادرات کالا باید مدارک و اسناد مورد نظر برای انجام این کار را فراهم کنید:

  1. دریافت کارت بازرگانی: ( برای انجام هرگونه فعالیت تجاری در سطح بین الملل لازم است که کارت بازرگانی داشته باشید و از طریق سازمان‌های مربوطه به گرفتن کارت بازرگانی اقدام کنید)
  2. بازاریابی صادراتی: (کالای شما باید در کشورهای مختلف به فروش برسند؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف، لازم است که شما روش های مختلف بازاریابی را شناسایی کنید)
  3. پروفورما یا پیش فاکتور: (شما به عنوان صادرکننده باید بعد از تعیین کشور و پیدا کردن مشتری، یک پیش فاکتور با اطلاعات قیمت کالا، تعداد کالا و… را به مشتری ارائه دهید)
  4. قرارداد صادراتی: (بعد از ارائه پیش فاکتور باید یک قرارداد با قوانین و مقررات صادراتی بین صادرکننده و دریافت کننده امضاء شود)
  5. امور گمرکی: (در این مرحله، فعالیت هایی مثل، تعیین ارزش گمرکی کالاها، عقد قراداد حمل و بیمه کالاها، گواهی بازرسی کالاها، صدور فاکتور و گواهی مبدا و ارسال کالاها از گمرک به کشور مقصد به انجام می رسند)
  6. انتقال وجه: (در این مرحله می توان از سیستم های بانکی و اعتبارات اسنادی یا صرافی های مجاز برای انتقال وجه استفاده کرد)

دسته بندی کالاهای صادراتی:

  1. کالاهای مجاز: کالاهای صادراتی که با رعایت ضوابط گمرکی صادرات کالا، نیاز به کسب مجوز ندارند.
  2. کالاهای مشروط: کالاهایی که صادرات آن با کسب مجوزات گمرکی امکان پذیر است.
  3. کالاهای ممنوع الصدور: کالاهایی که صادرات آن به دلیل شرایط خاص در هر کشور یا به دلیل تصویب قوانین خاص، ممنوع اعلام می‌گردد.

در آخر

با شناخت صفر تا صد مراحل صادرات و همچنین قوانین صادراتی کشورهای مختلف می‌توان به تجارت بین المللی پرداخت و سود زیادی کسب کرد. لازم به ذکر است که تنها شناخت مراحل صادرات کالا و قوانین کافی نیست و تجربه انجام این فعالیت ها می‌توان کمک زیادی به شما دوستان عزیز کند. بنابراین لازم است برای انجام فعالیت های تجاری در سطح بین الملل حتما با مشاورین و متخصصین شرکت ما مشورت نموده تا اطلاعات کافی را در این زمینه بدست آورید.

سوالات متداول

  • چه مدارکی برای صادرات کالا از ایران لازم است؟

مدارک لازم برای صادرات کالا با توجه به نوع کالای و کشور منتخب، می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی فاکتور فروش مبدا، بارنامه، پروانه گمرکی و گواهی سلامت از مهم‌ترین مدارک لازم برای شروع صادرات کالا است.

  • بهترین کالاها برای صادرات از ایران چیست؟

محصولات پتروشیمی، مس و فولاد، میوه و سبزیجات، پسته، زعفران، صنایع‌دستی و فرش دستباف چند نمونه از بهترین و پرسود ترین کالاهای صادراتی از ایران هستند.

  • چه کشورهایی برای صادرات بهتر است ؟

به طور کلی اگر نیاز کشورها و بازار آن را شناسایی کنیم و به قوانین و مقررات آن کشور آشنا باشیم همه‌ی کشورها برای صادرات مناسب هستند.

مارلیک

نظرات بسته شده است.