شرکت مارلیک

ثبت سفارش کالا

فهرست مطالب

ثبت سفارش کالا یکی از ضروری ترین و مهمترین مراحل واردات کالا است. به طوری که بدون آن، امکان واردات کالا به گمرک کشور وجود ندارد. این مرحله پس از دریافت پروفرما باید انجام شود که در سامانه جامع تجارت صورت می‌گیرد و با دریافت مجوز ممکن می‌شود. تمامی بازرگانان و تجار برای اینکه بتوانند کالای خود را به سایر کشورها وارد کنند، باید ابتدا ثبت سفارش کالا را انجام دهند و بعد از آن به گمرک مراجعه کنند و اجناس خود را پس از طی کردن مراحل لازم دریافت کنند.

ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا چیست؟

هر شخص حقیقی و حقوقی که قصد دارد کالای خارجی را به داخل کشور وارد کند باید نسبت به اخذ مجوز آن اقدام نماید. در واقع ثبت سفارش کالا مجوزی است که توسط سازمان تجارت صادر می‌شود و روی آن شماره هشت رقمی مجوز ‌ و تاریخ مجوز همراه شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی که می‌تواند شرکت وارد‌کننده باشد، درج می‌شود. در واقع ثبت سفارش نشان می دهد، واردات کالا قانونی بوده و تحت نظارت سازمان های مرتبط به انجام رسیده است.

انواع ثبت سفارش

ثبت سفارش بر اساس روش پرداخت:

این نوع ثبت سفارش به دو دسته ارز بانکی و غیر بانکی تقسیم می شود. ثبت سفاش به روش پرداخت ارز بانکی دارای چند نوع می باشد که عبارتند از: نقدی، مدت دار، برات وصولی و حواله بانکی

ثبت سفارش به روش پرداخت غیر بانکی دارای چند نوع است، که این انواع عبارتند از: بدون انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضی منشا ارز خارجی

ثبت سفارش بر اساس درخواست متقاضی:

ثبت سفارش با توجه به درخواست متقاضی دارای چند نوع می‌باشد و در این بخش به معرفی هریک از این انواع می پردازیم.

  • ثبت سفارش واردات در قبال صادرات: در این نوع از ثبت سفارش، واردات کالا با استفاده از پروانه صادراتی معتبر انجام شده و به ارزای ارزش صادراتی و همچنین مهر گمرک خروجی از کشور انجام می شود.
  • ثبت سفارش بدون انتقال ارز: برای دو گروه از کالا ها می تواند ثبت سفارش را به صورت بدون انتقال ارز انجام داد. گروه اول مربوط به 18 قلم کالای اعلام شده شامل پوشاک، سیگار، قطعات کامپیوتر، قطعات خودرو و …. می‌باشد. گروه دوم نیز شامل اجزاء و قطعات منفصله مورد نیاز واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنایع است.
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی یوزانس: در اعتبار اسنادی یوزانس، مطابق عرف دو کشور برای پرداخت وجه برات ارزی مهلتی را مشخص می‌نمایند.
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی مدت دار: در اعتبار اسنادی مدت دار، هنگامی که ذینفع اسناد مورد نیاز را ارائه نماید امکان پرداخت وجه اعتبار وجود ندارد و وجه اعتبار فقط در تاریخی که از قبل تعیین شده است پرداخت می شود.
  • ثبت سفارش اعتبار اسنادی دیداری: در اعتبار اسنادی دیداری، هنگامی که بانک اسنادی را که ذینفع ارائه نموده است را دریافت می نماید و در صورتی که تمام شرایط و ضوابط اعتبار برقرار رعایت شده باشد، در همان زمان وجه اعتبار را پرداخت می نماید.

اقدامات اولیه ثبت سفارش:

روند انجام فرآیند مربوط به واردات کالا و ثبت سفارش کالا به وسیله‌ی حق العمل کار انجام می‌شود؛ به همین دلیل لازم است به تمامی مراحل آن آشنا باشدکه بهترین کار مراجعه به متخصصین و مشاورین امور بازرگانی است زیرا این افراد با تمامی مراحل ثبت سفارش کالا و قوانین مقررات آن آشنا هستند. 

در ابتدا برای درج سفارش کالا لازم است شما اطلاعاتی مثل اطلاعات محصول، کشور مبداء، تولید کننده، شرکت های خارجی، گیرنده، ارزش کالا و … را به ثبت برسانید و هزینه های لازم را پرداخت کنید. عدم شناخت این مراحل باعث می‌شود ثبت سفارش به درستی انجام نشود و شما هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید؛ بنابراین اولین کار در زمینه‌ی ثبت کالا، مراجعه به شرکت معتبر است تا تمامی مراحل به درستی و قانونی پیش برود.

مراحل ثبت سفارش:

  • دریافت کد تعرفه کالای وارداتی
  • اخذ فاکتور فروش یا پروفورما
  • تکمیل به صورت الکترونیکی
  • دریافت تاییدیه سند ثبت سفارش کالا توسط کارشناسان مربوطه
  • مراجعه به یک شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه حمل و نقل کالا
  • پرداخت هزینه ها یا حق ثبت سفارش کالا به بانکی که واسط معامله می باشد.
ثبت سفارش کالا

مدارک لازم جهت اخذ مجوز ثبت سفارش:

  • کارت بازرگانی
  • پیش فاکتور یا پروفرما
  • دریافت مجوزهای قانونی
  • دریافت کد ثبت سفارش کالا
  • برگه ها یا اوراق ثبت سفارش که شامل 3 برگه ی تایپ و امضا شده بدون خط خوردگی توسط متقاضی می باشد.
  • دریافت مجوزهای قانونی و تعیین شده به منظور نشان دادن قانونی بودن فرآیند واردات کالا 
  • ارائه ی یک کاتالوگ یا بروشور به منظور معرفی کامل کالاهای وارداتی
ثبت سفارش کالا

پروفرما (پیش فاکتور) چیست؟

فروشنده (صادر کننده) پیش فاکتور را به نام سفارش دهنده خارجی یا نمایندگی های فروش خود در خارج صادر می کند. خریدار (وارد کننده) به چنین سندی نیاز دارد تا علاوه بر ارزیابی شرایط پیشنهادی جهت وارد کردن آن کالا یا احتمالا خرید ارز اقدام کند اما گاهی اخذ مجوز های لازم برای فروشنده می تواند به صورت دعوتنامه ای از خریدار برای سفارش کالا باشد.

مواردی که درج آن ها در پروفرما الزامی است، عبارتند از:

  • نام، آدرس کامل، شماره تلفن و فکس فروشنده
  • نام، آدرس کامل، شماره تلفن و فکس خریدار
  • قیمت واحد کالا، قیمت مبلغ کرایه حمل
  • مقدار، وزن، تعداد و نوع بسته بندی های کالا
  • نام مرز ورودی و گمرک مقصد
  • شماره و تاریخ صدور، تاریخ انقضای پروفرما و امضای آن

آموزش ثبت سفارش کالا:

برای ثبت سفارش کالا ابتدا باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنید و اطلاعات مربوط به کارت بازرگانی را وارد نمایید، پس از راستی‌آزمایی شما برای ادامه آماده هستید. این پروسه‌ کار چندان پیچیده‌ای نیست و با جست‌ و جو در اینترنت می‌توانید ویدیوهای آموزشی زیادی درمورد نحوه‌ی کار با این سامانه مشاهده کنید و به بررسی بخش‌های مختلف سامانه ثبت سفارش می‌پردازد. معرفی شرکت، بارگذاری مجوزهای موردی، مدیریت ارز حاصل از صادرات و … مواردی هستند که در انجام کار با این سامانه وجود دارد. اگر قصد دارید خودتان کار با این سامانه را یاد بگیرید حتما از ویدئوهای آموزشی بهره ببرید زیرا قطعا نیاز به راهنمایی دارید.

هزینه‌ ثبت سفارش کالا

هزینه‌های ثبت سفارش کالا به نوع کالای وارداتی، حجم کالا و… بستگی دارد که ابتدا به طور کلی تمامی این هزینه ها بر پایه‌ی یکسری قوانین از پیش تعیین شده می‌باشد که توسط قانون واردات کشور هر ساله تغییر می‌کند؛ بنابراین لازم است که واردکننده به این مراحل کاملا آشنا باشد و اطلاعات کافی و بروز در این زمینه داشته باشد. شما با انتخاب مشاور بازرگانی به راحتی می‌توانید هزینه‌ها را محاسبه نموده و از پرداخت هزینه‌های اضافی در این زمینه جلوگیری کنید و صرفه جویی لازم داشته باشید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد ثبت سفارش کالا و دریافت آن یکی از الزامات مهم در زمینه واردات کالا می باشد و انجام این روند به یکسری اطلاعات دقیق، کافی و بروز نیاز دارد تا به درستی و مطابق با قوانین و مقررات انجام شود؛ اما شناخت این اطلاعات و همچنین آشنایی با قوانین مربوط به این فرآیند مهم نه تنها کار دشواری است بلکه زمان بر و پر هزینه نیز می باشد، پس بهتر است تمامی مراحل واردات کالا از جمله درج سفارش کالا را نیز به عهده حق العمل کار با تجربه بسپاریم. در اصل اینکار دارای شرایط و مراحلی می‌باشد و ما در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به تمام مباحث مرتبط با ثبت های سفارش کالا بپردازیم.

سوالات متداول

  1. برای ثبت سفارش کالا به کارت بازرگانی نیاز داریم؟ کارت بازرگانی و پروفورما جزو مدارک ضروری است و اطلاعاتی مثل مشخصات و تعداد کالا و نحوه تامین ارز نیز باید ذکر شوند. 
  2. ثبت سفارش کالا در کشورهای دیگر چگونه انجام می‌شود؟ در کشور های دیگر نیز سامانه ای وجود دارد که در آن برای واردات کالا سفارش ثبت کنند. سامانه اظهارنامه خودکار یا AMS در ایالات متحده، سامانه کنترل واردات در اروپا نیز سامانه‌هایی مشابه برای ثبت سفارش در این کشور ها هستند. سامانه ثبت سفارش کالا در ایران نیز مانند همین سامانه ها در این کشور ها عمل می کند.
  3. آیا کالایی هستند که نیازی به ثبت سفارش کالا نداشته باشند؟ به برخی از کالاهای نظامی،کالاهای مربوط به شرکت های تعاونی، ملوان ها و کارکنان شناورها، نمونه تجاری و تولیدی با توجه به آئین نامه مقررات صادرات و برخی دیگر از کالاها که نیازی به ثبت سفارش کالا ندارند.
مارلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =